Monday, June 4, 2012

❤ Persiapan sebelum mengerjakan Umrah ❤

Salam Bismillah
Mama Farhan dan Emily

Ok harini aku nak share serba sikit apa persiapan sebelum pergi.. biasanya travel agent akan bg senarai yang perlu kita buat.. antaranya :-
1. Suntikan "meningitis" ACYW 135 dari doktor swasta atau kerajaan - biasanya kalau lepas musim haji, kebanyakkan jemaah yang ingin buat umrah akan pergi ke klinik2 kerajaan untuk mengambil suntikan ni.. harga lebih murah. kalau tak silap RM5 je.. kat klinik kerajaan ni biasanya ada simpan stok lebih jemaah yang buat haji (tahun lepas).. lepas abis stok, mmg tak de lagi la.. biasanya kalau dah tak de kat klinik kerajaan ,jemaah yang nak buat umrah ni ambik suntikan kat klinik swasta.. charge antara RM 100.00 - RM 150.00 seorang bergantung pada klinik la. Macam aku, aku amik suntikan terbaru  iaitu suntikan Menveo untuk 5 tahun. so aku kene charge RM150.
2. Gambar untuk buat Visa - kene siapkan dalam 4 keping,  berlatarbelakang putih dan saiz muka 80%  dan juga untuk lelaki jangan pakai songkok dan wanita bertudung gelap. (gambar aku masa ni, kembang  setaman betul mukanya, tak sampai hati nak letak kat sini)

3. Pasport - compem la kene ada kan.. pastikan jangan nak dekat expired lak.. dan ada 6 muka surat yang masih kosong. ok hak ni settle, sebab pasport aku expired tahun 2014.

4. Surat atau sijil -  yang ni kalau pergi dengan suami, kene ada surat nikah la.. dan kalau pergi tanpa mahram ada la lain2 sijil kene mintak, yang tu nanti travel agent bg tau..

5. Buku Panduan - baca lah buku2 panduan yang berkenaan dengan Umrah dan Haji supaya dapat sedikit sebanyak gambaran. sebab kadang2 kursus pun kita tak leh faham sangat.. maklum ramai orang kan.. nak tanya segan.. so boleh jugak berpandu pada buku2.. jangan segan2 beli buku2 berkaitan yer..

6. Senaman - ini untuk stamina kita.. kat mekah sekarang ni banyak hotel2 yang berdekatan dah di robohkan.. kebanyakkan hotel2 ni jarak antara 350 m - 600 m kalau tak silap.. jadi mmg kalau kita tak pernah senam or jalan jauh, mmg agak pancit la kan.. nak2 macam aku ni yang dah berat sangat.. so kene la senam or jogging supaya ada stamina.. hahaha aku senam naik tangan turun tangga je kat rumah tu..
7. Solat - sebelum berangkat, digalakkan kita buat solat hajat, solat tahajjud, solat taubat.. kene buat seminggu sebelum berangkat la.. supaya kita lebih tenang di sana.. minta dengan Allah supaya kita lebih khusyuk dan dipermudahkan segala-galannya.. Insyallah


entry autopublished

No comments: