Friday, January 15, 2016

Farhan & Emily Hello Gold Coast Australia - Day 4

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Salam jumaat semua.. ok meh aku sambung cerita pasal ostolia lagi .. pagi2 kami dah bangun, nampak Mak Lang dah goreng pisang.. dan juga buat nasi lemak! hehe akhirnya 4 hari kat sini dapat gak makan nasi lemak.. mcm makan kat rumah di Mesia aje rasanya.. 




petai ni nak buat sambal tumis petai
tu dia.. hidangan lengkap pagi ni.. makan plak kat beranda luar rumah.. dengan angin sepoi2 bahasa.. mmg nyaman dan layan

budak2 plak pagi2 dah bangun dan masuk dalam kolam depan rumah Mak lang.. tp semua tak tahan sangat.. air sejuk... hehe



muka baru bangun pagi dah nak sarapan . hehe jemput makan ... kolam renang kat belakang suami aku.. so tak risau anak2 mandi manda .. kitaorang still nampak derang mandi2 tu
Lepas makan aku dan suami amik kesempatan tengok luar rumah Mak Lang ni.. mmg tenang dan nyaman sebab rumah kat sini sebijik2.. mmg jauh dari orang. so tak de la bising ke apa ke

ada sangkar burung

mak lang bela juga ayam dan itik.. dan hari2 ayam ni bertelur.. mmg jimat tak payah beli telur.. hehe

kayu api untuk standby musim sejuk

luas kawasan ni.. boleh main bolasepak jugak
Okeh sebab aku pergi ni dah ujung2 musim bunga.. so ada juga saki baki bunga2 yang ada.. jom kita cuci2 mata. jangan tanya nama bunga.. sumpah aku tak tau..















rasanya tu pokok bakawali kot? ntah aku pun ingat2 lupa




Tengahari kami bersiap2 nak balik balik ke gold coast .. sementara tu aku sempat posing2 dengan suami aku kat luar rumah.. anak2 semua sibuk nak tengok kartun.. so mak pak dia ajelah posing2.. haha kat bawah ni sesi syok sendiri bersama suami.. sila jangan menyampah.. blog aku kan?






















di tepi kolam












amik gambar dengan Mak Lang.. Pak Lang tak de dah pergi kerja







Sebelum gerak balik Mak Lang buat roti bakar aje memandangkan kami semua tak mau makan berat sebab dah makan nasi lemak pagi tu..






alamak gelap la pulak gambar ni

ok marilah kita menuju ke bandar brisbane... babai Karalee.. ada rezeki kita datang lagi
highway dia lenggang juga dan kat sini pemandunya sangat berhemah.. tak nampak pulak orang bawak laju tak ikut speed limit.. rasa selamat juga kalau drive di sini.




Pastu kami stop di satu tempat (tak ingat nama) dan masuk ke Terry White Chemists ni.. mmg hari untuk melontar duit.. hehehe. nak beli perfume harini.. harga boleh tahan murah .. rambang mata tengok semua perfume.. ms hari pertama sampai tu kami survey2 aje.. harini baru beli









Aku beli 4 botol perfumes.. untuk aku 2 botol, mak sebotol dan bos sebotol. hehe asben pun beli 3 botol juga.. harga mmg sangat2 berbaloi.. rasanya lg murah dari beli di Singapore.. mungkin sebab masa ni sales nak krismas.. kalau sales hari biasa rasanya tak dpt special price mcm ni..


dah jom keluar.. tak tahan duduk dalam ni lama2.. kang lagi banyak aku beli

Dah keluar dari sana.. kami terus set gps nak ke DFO Brisbane.. plan nak cari corelle kat sini.. tapi tak de sales sangat (pernah baca di FORUM CARI corelle disini pernah ada sale). tapi kan ... sungguhpun tak sale, harga dia jauhhh lg murah dari di Malaysia.. ok kat bawah nanti aku bgtau






cari dulu kat mana lokasi kedai corelle ni








Kat rumah aku ada 2 set corelle .. 1 set design pretty pink dengan 1 lg set design Fine Line (2-2 design ada gambar kat bawah ni.. so aku plan konon2nya nak beli la 1 set design yang baru.. tapi oleh sebab tak de sale.. maka bincang2 dengan en suami, jom lah kita beli loose item aje.. kita beli setiap set ni 2 keping extra.. maksudnya setiap keping pingan dan cawan kita beli penambahan 2 set setiap satu.. sebabnya kat rumah tu setiap set cuma untuk  4 orang makan.. so kalau tambah 2 set lg maknanya melengkapkan 6 set pinggan makan dan minum.. begitulah .. dan harga loose item ni mmg sangat2 murah.. meh aku tolong calculate kan..

Harga Malaysia untuk 1 set 16 pcs
RM 370.00 - RM 390.00 (bergantung pd seller online) tapi kalau di parkson harga jauh-jauh lebih mahal... lap peluh!)

Harga Aussie 1 set 16 pcs
AUD 92.60 = RM 287.00 (aku kira rate RM 3.10 = AUD1) nampak tak harga jauh murah?? beza hampir RM 100.00 gitu..

Loose Item
1 keping pinggan Luncheon Plate kat sini = RM 79.00 (di parkson)
tapi harga loose item kat sana cuma AUD 6.20 = RM 19.20 (giler banyak beza!!)

1 keping Dinner plate kat sini RM 89.00
harga loose item kat sana AUD 8.50 = RM 26.35 (nampak??)

bestkan harga corelle kat sana.. jauh sangat2 beza.. insyallah kalau ada rezeki nak ke Australia lagi (nak try tempat lain) insyallah mmg nak cari corelle lagi..



set shadow iris ni pun murah sangat2 ye.. 30 pcs tuu.. set untuk 6 orang makan.. plan nak beli ni.. tetapi mengenangkan beratnya hampir 10 kg nak handcarry.. cancel lah.. kang tak lepas lak masuk cabin atas flight

nilah dia 2 set tambahan setiap set aku.. 

muka ada senyum 
Dah la jom balik.. banyak dah keluar duit harini.. kitaorang singgah depan pantai ni.. dekat dengan Australian Fair.. kasi budak2 main air kejap







Mlm tu kami singgah lagi di Surfer Paradise.. kalini aku mmg plan nak sangat makan Churros kat Chocolateria San Churro .. ramai review sedap.. so moh le kita try.. ada free wifi jugak kat sini tau!






jemput tengok
aku amik dip chocolate dengan caramel

nyumss





Ok sampai sini saje untuk harini.. dah belengas muka tu.. nanti kita sambung lg ye..

p/S:- harini harijadi en suami saya.. selamat hari lahir bang.. nanti saya belanja awak makan2 ok.. hehe

2 comments:

FadMN said...

kalau p bercuti dapat makan nasik lemak kat tmpt orang memang heaven kan,btw my next destination gak ni aussie .hehe

*∽ IZAN ∽* said...

seronoknya Mimi... ada rumah saudara kat sana.. cantek sangat kawasan rumah diaa.. seronok pergi negara 4 musim ni kann... cuaca nyamannn.. tapi musim je la azab sket kalau sejuk sangatt

banyak juga beza kalau beli corelle kat sana tuu... kalau boleh hand carry mmg untunglah beli. design pun evergreen je kann

macam sedap sangat je tengok churros tuuu.. aduh.. nak try buat sendiri tak terbuat2 hihih