Friday, September 12, 2014

Umrah Di Bulan Puasa/Ramadhan - Berbuka Puasa

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Ok harini kita cerita bagaimana keadaan berbuka puasa di Madinah dan Mekah. lebih kurang ajer sebenarnya, tp aku hanya sempat snap gambar2 berbuka puasa di Madinah.. marilah aku cerita satu2..

Sebelum pergi, aku mmg siap2 bawak tupperware dan botol tupperware untuk aku mengisi bekalan dan air zam zam kat sana.. masa nak ke masjid, mmg aku bawak tupperware kosong, kot2 nak isi lah makanan2 sebab katanya derang sedekah makanan nanti.. setiba di pintu masjid, dah ada orang arab ni pegang kotak kurma muda / rottab ni.. dia bg sorang beberapa biji (dlm 6-7 biji seorang).. so bila kurma tu ada dalam genggaman aku, aku pun terus buka tupperware nak simpan la, takkan nak pegang sepanjang jalan.. lgpun belum waktu berbuka.. bila dia nampak aku bukak tupperware ni, tak semene2 dia terus curah 1 kotak kurma muda ni.. terkejut aku.. rezeki datang harini..  terus aku tutup tupperware dan masuk dlm bag.. sepanjang nak masuk tu ada jek orang bg sedekah, air jus la, air mineral la dan macam2 lagi..




Kat sini, orang2 yang ingin bersedekah mostly orang kaya2 lah akan pajak tempat untuk diberi sedekah.. contoh mcm ni.. dia pajak barisan ni.. nanti orang2 dia akan susun makanan2 tu.. kat dataran masjid nabawi ni kita boleh pilih kita nak duduk berbuka di saf yang mana.. ada macam2 pilihan.. ada saf yang akan hidangkan roti, ada yang hidangkan nasi dan macam2 lagi.. ikut nasib dan rezeki masing2.

Ok di sini, jika kita hendak ganjaran pahala lebih mcm biasalah, kita kene berada dalam masjid untuk solat magrib, jadi sapa2 yang nak berbuka di dalam masjid, mereka akan hidangkan makanan yg simple2 sahaja seperti air zam zam, yogurt, kurma dan roti.. ini kerana mereka tak mau mengotorkan karpet-karpet dalam kawasan dalam masjid.. tetapi di dataran masjid ni mmg mewah dengan makanan.. tp bila solat magrib mmg di luar sahajalah.. tak merasa solat di dalam..

 
Bila waktu hampir maghrib, payung pun tertutup.. tengok tu kemain happy asben aku nak pi berbuka puasa.. kat sini ada kawasan2 untuk lelaki dan perempuan.. tp ada jek tengok mak arab dan pak arab berbuka puasa sama2 setempat .. orang2 kita je biasanya lebih tertib duduk sesama jantina.

Jom tengok keadaan orang2 sana menyediakan tempat berbuka.. bagaimana mereka membahagi-bahagikan makanan tu.. kalau roti bulat besar tu mereka bahagi 2.. selalunya roti2 ni aku bg je kat mak arab.. mereka suka, simpan buat sahur..




tengah bahagi2 roti


anak2 arab amik air zam zam

muka letih ni tau...duduk sorang2... aku tak kisah.. tak de hal

bila jemaah ramai, dorang bukak saf baru


 

 
 
 
barisan ni aku dapat nasi.. ada barisan lain dapat roti je.. tengok keadaan... lepas berbuka kebetulan tak de orang sebelah kanan aku, nasi ada lebih, aku amik bawak balik hotel

macik2 arab ni tolong isi air zam2 dan pas2 kan
ini rezeki berbuka harini.. kurma muda, air jus , air zam zam, nasi, roti (aku bg mak arab depan aku) dan pisang

sabar menanti waktu berbuka
video
 

Waktu berberbuka kat sana sekejap sangat-sangat.. mmg bukan makan beria2 lah.. lepas azan berkumandang, terus minum air zam zam, makan kurma dan pisang kasi tenaga.. pastu nasi tu aku simpan dulu.. dlm masa tak sampai sepuluh minit, pekerja2 arab ni terus gulung je plastik2 saf2 tu sebab nak bersedia untuk solat magrib.. tak kira lah ko dah abis makan ke belum, mmg mereka akan dengan cepat kemaskan tempat.. sebab tu tak leh makan lambat2. dan aku tak pernah makan berat kat situ..

Lepas solat magrib kat dataran tu, aku balik hotel dengan suami.. barulah kami makan berat apa yang hotel sediakan.. itulah untung orang2 kita, makan terus disajikan di hotel masing2.. kalau tengok orang2 arab atau mereka yg datang dari negara yang susah dan orang2 kurang berkemampuan, memang kesian sebab mereka tak dpt makan semewah kita ni. sedih pulak rasanya


tempat makan ni mmg strategik.. dr sini nampak masjid nabawi..

nilah nasi yang aku dapat dari masjid tadi.. bawak balik hotel dan makan ramai2 dengan yang lain.. asben aku dapat roti jek masa tadi ni.. so kita share2 rasa

Malam tu, aku dan lain2 solat terawih kat dataran jek, sebabnya dalam masjid dah penuh.. jemaah yg berbuka dari magrib, compem tak balik dan takkan keluar dari masjid.. kat dataran ni mereka bentang karpet untuk solat sini.. masa ni belum masuk waktu lagi.. so masing2 rehat2kan badan

jemaah sebelah dari Johor Bahru, Tiram Travel

Inilah serba sedikit gambaran berbuka puasa kat sana.. Ya Allah mmg seronok sgt2.. mmg terasa lain sangat di sana.. tiada makanan mewah seperti di Malaysia, tiada murtabak, tiada tepung pelita, tiada air tebu, tak de air katira.. hanya ada air zam zam, air yogurt dan jus ajer.. tp percayalah, walaupun berbuka simple2 tp kenyang dan bertenaga sepanjang solat terawih.. Alhamdulillah.


Umrah di Bulan Puasa/Ramadhan - Hari pertama berangkat

Umrah di Bulan Puasa/Ramadhan -Madinah Al Munawwarah

7 comments:

iduraz said...

alhamdulillah..semlga saya pon dapat merasa berpuasa di sana suatu hari nanti..;)

salwana nordin @ che'wa said...

seronoknya kak..

terasa kerdil disisi Allah bila berada di sana kan :)

attyfir said...

ya allah mimi.
rasa nak menangis tengok entry ni
rindu nya lah nak sampai lagi
rindunya tanah haram

Faiza Erina Rahmat said...

seronok nya kak dpt berpuasa kat sana.. saya teringin sangat nak ke sana,, tapi tak tau la bila kak,,

Mrs Little Voice said...

seronoknya....insyaAllah...akan kesini one day

Mrs.Farhana said...

Seronoknya..baca entry ni pun sebak rasanya..rindu nk ke sana..bila agaknya dpt pergi sana. InsyaAllah..satu hari nanti..teringin sgt2..

Emy Omar said...

Alhamdulillah satu pengalaman baru ye kak.Merasa dah berpuasa di sana..Pengalaman macam ni buat kita lebih bersyukur dengan nikmat kehidupan yang kita kecapi sekarang kan kak.Saya pun teringin nak berpuasa disana.Insyallah satu hari nanti.