Thursday, December 26, 2013

Colek @ Jeruk Betik

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Lama tak bersiaran..harini aku nak share aktiviti aku dan kawan2 kat opis... buat colek betik or jeruk betik la lebih kurang.. ada sorang member aku ni mengidam nak makan.. haritu beli satu bekas kat Ikano tak puas makan. so dia beli betik muda dan buat kat opis.. rajin sungguh..  bahan2 tak banyak... yang penting betik muda, cili padi, cuka buah, garam, gula dan belacan

Memula kupas betik muda... pastu potong ikut suka


pastu potong kecik2 atau ikut suka la
pastu potong cili padi halus2.. kalau nak tumbuk pun boleh

 
mula2 tuang cuka buah
pastu taburkan garam dan gula secukup rasa


kami guna belacan sabah.. belacan lain pun boleh juga

 
lepas masukkan belacan, kacau sebati. pastu masukkan cili padi


agak2 dah larut dan rasa pun secukup rasa, masukkan betik muda tu



gaul sebati... dah siap.. tp kitaorang perap dalam 3-4 jam. baru makan.. umphh!

Selamat mencuba!

3 comments:

NinaAz said...

kecur air liur tgk colek betik nih. lagi2 ada belacan. hadoiiii

emy pokden said...

mak aiii..sedapnyer...

lieyalatif said...

UIH TERUS RASE kecur airliur kak...rase merembes2 hah tgk...dulu member opis buat jeruk pelam jek boh cili api....

eh kak, betik muda ni masak sayur bening pun sedap...lawan dgn sambal belacan ngan ikan goreng garing2...perghhhh