Wednesday, June 6, 2012

❤ Kursus Umrah ❤

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily
Biasanya sebelum kita mengerjakan umrah, kita haruslah menghadiri kursus umrah sekurang2nya SEKALI.. akan tetapi kalau kita ada waktu kelapangan kita boleh pergi banyak kali supaya kita lebih faham dan yakin semasa kita mengerjakan umrah nanti. insyallah..

Masa kursus tu sedikit sebanyak akan ditekankan seperti berikut
Persediaan semasa di Malaysia
1. Kene sediakan wasiat - bukan nak mati je kene sediakan wasiat, malah masa nak pergi umrah, or haji kene siapkan awal2.. Wasiat plak bukan wasiat harta semata2, tp wasiat untuk anak2 (jika dah besar dan tinggal di rumah) supaya juga, rumah, jaga adik2, jangan buat maksiat dan sebagainya

2. Kene tau bagaimana untuk Solat semasa Musafir dan dalam kapal terbang

3. Kene cari waris untuk menjaga anak2 kita (yang masih kecil), rumah kita, wasiat kita agar apa2 hal terjadi, kita tau ada yang bertanggungjawab ..

4. Tulis dengan marker pen dan tampal nama, no IC, no KT, no phone, alamat Malaysia dan ikat riben di bag luggage. (mana tau kan tersalah amik bag sebab bag biasanya nampak sama, jadi takut tertukar dengan orang lain)

5. Buat senarai barang kelengkapan supaya tak de yang tertinggal dan juga apa yang perlu kita lakukan di sana seperti mengerjakan Umrah Badal untuk orang tersayang, solat2 yang kita hendak buat di sana, zikir2 yang kita hendak amalkan di sana..

Ok yang kat bawah ni, aku copy dari blog Saudari Sabri.. Masa kursus tu aku tak sempat salin, tp apa yang disampaikan oleh Saudara Sabri ni lebih kurang pendedahannya..

Cara Mengerjakan Umrah

1. Mandi sunat ihram di hotel (Niatnya sahaja aku mandi sunat Ihram kerana Allah Taala)

2. Solat sunat ihram di Miqat (Niatnya, sahaja aku sembahyang sunat Ihram dua rakaat kerana Allah Taala)

3. Berniat mengerjakan Umrah di Miqat (Nawaitul ‘Umrata Wa Ahramtu biha Lillahi Ta’ala, maksudnya sahaja aku berniat umrah dan berihram dengannya kerana Allah Ta’ala)

4. Bertalbiah dalam perjalanan ke Masjidil Haram (Labbaikallahumma Labbaik, Labbaikala Syarika Laka Labbaik , Innal Hamda Wan Ni’mata, Lakawal Mulk, La Syarii kalak)

5. Tawaf Kaabah 7 pusingan, sunat berdoa ketika mata kali pertama memandang Kaabah.

6. Solat sunat di belakang makam Ibrahim

7. Minum air zam zam dengan doa (Allah humma in ni As Aluka ‘Ilman Naafi’an, Warizqan Toiyiban Wa syifa An Min Kullidak)

8. Saie dari Safa ke Marwah

9. Bertahalul (gunting sekurang-kurangnya 3 helai rambut)

* Hijau adalah 4 rukun umrah. Yang lain itu adalah sunat sahaja.


Solat Sunat Yang Ingin Dilakukan (perlu tahu cara menunaikannya)

1. Solat Sunat Taubat

2. Solat Sunat Hajat

3. Solat Sunat Tahajjud

4. Solat Sunat Istikharah

5. Solat Sunat Dhuha

6. Solat Sunat Tasbih


Antara Kawasan-Kawasan Yang Makbul Doa

1. Di Raudhah Masjid Nabi (Madinah)

2. Di Jabal Rahmah (Jabal Rahmah)

3. Multazam

4. Di bawah pancur air kaabah

5. Di belakang Makam Ibrahim

6. Di kawasan Hijr Ismail

7. Di Bukit Safa

8. Di Bukit Marwah

Maaf lah yerk, entry2 samada sebelum pergi atau selepas pergi, semua entry mengenai umrah.. jika ada yang bosan dan kurang senang, tak perlu masuk ke sini lagi.. entry2 mengenai umrah ini bukan bertujuan untuk riak, takbur dan hendak menunjuk2, melainkan niat berkongsi ilmu dan pengalaman bersama semua dan untuk peringatan dan panduan diri sendiri pada masa akan datang.. insyallah..


entry autopublished

3 comments:

Jasfyra said...

seronoknya..kalo ada rezeki mmg saya nk ke sana kak.buat umrah dulu..

Bibu Wilda said...

Tq..boleh buat rujukan nanti

Nor Asmah Othman said...

As salam Puan, terima kasih atas info yg berguna. Mohon share. Semuga Puan & keluarga di dalam lindungan Allah SWT