Friday, July 5, 2013

Info Hari Jumaat - "PLEASE TAKE ONE"

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Salam pagi jumaat yang ceria dan semoga semua kawan2 ku diberkati oleh Allah s.w.t selalu.... Kalini aku nak share info di hari Jumaat ini pula.. cheese..


ceria tak Kak Ton.. hehehe
Kisah aku petik dari FB, - bukan kisah aku yer..


Semalam pi sebuah Klinik. Waktu dah hampir maghrib, oleh kerana kes kecemasan, tunggulah di klinik. Sementara tunggu giliran , nampat satu keluarga Arab Sudan, suami isteri dan bawa 3 anak baru lepas terima rawatan.

Tak lama, nama isteri dipanggil untuk ambik ubat dan buat bayaran. Dekat tepi kaunter bayaran ada satu bahan makanan yang sedang dipromosi seperti dalam gambar. Bukan bahan yang dipromosi saya nak cerita tapi akhlak seorang yang sangat menjaga amanah Tuhan.

Saya nak tanya, jika kita, faham akan apa maksud "PLEASE TAKE ONE"? Adakah seorang ambil satu atau sekeluarga ambik satu?





Jika kita faham seorang ambil satu saja, maka jika kebetulan kita datang bawa 3 orang anak, setiap anak boleh ambik satukan? Maka halallah untuk tiap orang anak makan benda tu.

Tapi apa yang saya perhati dan menarik perhatian saya ialah, bapa Arab Sudan tu faham ialah sekeluarga ambik satu. Jadi ketika dah nak masuk kereta , bapanya perasan 2 orang anaknya ambik setiap orang satu. Dia tegur anaknya suruh pulangkan satu. Just take one only. Haram! dia kata.

Maka salah seorang anaknya tu pun pulangkan semula sebungkus kat dalam kotak tu, dan berlalu masuk dalam kereta semula.

Subhanallah... begitu sekali seorang bapa menjaga amanah, memastikan barang yang halal masuk kedalam perut anak-anaknya.

Sedangkan kebanyakkan yang kita temui, jika ada barang free, diletakkan di kaunter mana-mana pun, katakan sepiring kerepek suruh rasa, kita lalu dan berhenti ambik makan untuk rasa, bila sedap, kita ambik segengaman dan jalan, bukan nak beli. Halalkah?

Saya pernah dengar dalam satu pesanan seorang 'orang soleh' kata, ketika itu kami sudah sampai di Ladang Kurma di Madinah, 'orang soleh' tu pesan, " kamu boleh makan sebanyak mana kurma yang dijamu di sini, ia halal, namun sebijik yang kamu masukkan dalam poket, dengan niat nak makan nanti atas bas, ia jadi haram."

Dengan kata lain jika kita pi mana-mana majlis, jika makanan tu dihidangkan di situ, kita cuma boleh makan di situ, TIDAK boleh bungkus dalam tisu seketul dua pun dan masukkan dalam poket dengan tujuan nak beri orang yang tak datang rasa tanpa minta izin dengan tuan majlis. Yang kita bawa balik tu telah jadi haram sekiranya kita tidak minta halal dengan tuan majlis. Maka berhati-hatilah dengan haram halal yang kita nak anak-anak makan.

Walaupun asalnya halal, makanan halal , jadi haram apabila kita tak berilmu dan amanah menjaganya.

Yang halal jadi haram apabila kita pandang remeh dan kata tak kisah. Kita lupa Allah berkira dan malaikat dikiri kanan mencatat segala-galanya dalam buku rekod amal peribadi kita.


Dalam kisah yang tersebut ada beberapa pengajaran yang bagus kita buat teladan:
 
1. Si ayah mengajar anak untuk mengambil secukupnya. Sekiranya ambil lebih walaaupun diminta izin, takut tak cukup dan ada yang tidak merasa. Peka dengan orang lain.

 
2. Si ayah mengajar anak untuk bersifat amanah. Sekiranya diminta ambil satu, maka ambil lah satu sahaja. Ada sebabnya diletak "Please take one". Ingat, orang lain juga ada anak.

 3. Si ayah mengajar anak-anak supaya berkongsi. Betapa hebatnya si ayah mengajar, sehingga si anak memulangkan kembali.
 
4. Si anak belajar sifat redha - dia redha berkongsi dengan saudaranya.

Kadang-kadang kita kena ajar anak kita susah sikit, ajar anak kita redha, ajar anak kita amanah... mungkin kita terlalu mengikut kehendak anak, kerana itu anak-anak fikir mereka boleh mengambil sesuka hati..






Masya Allah... hebatnya Allah swt merancang pengajaran untuk kita..... 
-orang kita selalu nampak remeh perkara ni kan?? -
 ** -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- **
 
Banyak lagi dalam hidup ni kalau kita nak fikirkan. contoh macam pergi kenduri kawin.. nampak goodies bag cantik, kita ambil lebih, sedangkan mungkin tuan rumah dah sediakan bajet secukupnya untuk tetamu.. kalau kita amik lebih, pasti tetamu2 yang lain tak merasa goodies bag itu.. mmg tuan rumah tentu bagi lebih kalau kita minta izin, tp dalam hati tentu dia resah kerana takut tak cukup untuk tetamu yang lain pula.. fikir-fikirkan..

Pernah juga aku ke kenduri kawin secara buffet.. salah sorang tetamu mengambil kuih dengan banyak dalam satu piring. mungkin diambil untuk ahli2 keluarganya yang lain. tetapi malangnya kuih tu tak disentuh langsung oleh ahli keluarganya .. sayu mata aku melihat kuih2 tu terbiar atas meja sesudah mereka pulang.. sudah tentu kuih2 tu akan menjadi 'sisa" kerana aku pasti tak de orang lain akan menjamah kuih orang lain .. akibatnya, budak katerer terus humban kuih2 tu ke dalam plastik tong sampah.. sudah tentu tetamu2 yang datang kendian tak dapat jamah kuih2 tersebut kan? macam biasalah mentaliti orang2 kita,, "ada aku kesah??" sedihnya..

Banyak pengajaran boleh diambil dari kisah2 seperti ni.. renung-renungkan..

10 comments:

iduraz said...

kan sis..peringatan buat diri sendiri..kita pon kdg buat dalam tak sedar...sama2 lah kita perbaiki diri kan..

intandayani said...

kdg2 kite terlupe kan..thanks kak share bende cmni

salwana nordin @ che'wa said...

betul tu kak..kdg2 perkara remeh begini jarang kita take note :)

tq atas info berguna ini..mudah2an kita sama2 memperbaiki diri..in syaa Allah

emy pokden said...

huhuhu...next2 g kenduri kena bgtau kat anak2 ni..

Jasfyra said...

bagus info ni kak
kadang2 kita xpikir benda2 cmni..nmpk remeh tp hukumnya besar..huhu

Chekgu Azrine said...

Tq for sharing kak..mmg terbuka mata saya baca kisah ni..

Daddy Ziyyad said...

Salam Jumaat....

Ya, kisah di FB ni saya dah baca few weeks ago...Mmg tinggi moralnya...yg perlu kita ambil iktibar

Rasp said...

dari kecil lah kita nak mendidik anak2 kita kan...

bab2 kenduri tu memang i agree...
kkdg rasa ruginya bila tgk food dibuang tanpa disentuh....
nak nak bila kita makan food tu sedap jadik takde alasan utk dibuang....

membazir itu amalan syaitan....

thx for reminding this sis :)

Aida78 said...

betul2 buat peringatan kita semua kadang2 terlalai juga...nampak cantik ambik lebih hi2

Alin Marlini said...

pedoman buat kita semua tu