Monday, August 5, 2013

Salam Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin & Persiapan raya..

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Sempena bulan yang mulia ni, aku ingin mengucapkan Salam Aidilfitri Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin. Jika selama aku berblog ini ada yang membuatkan pembaca terkecil hati, tersakit hati, tersinggung perasaan atau rasa tak puas hati, aku minta maaf sangat2. aku hanya insan yang lemah.. bukan mudah untuk puaskan hati semua pihak..


Inshallah aku akan beraya di kampung suami tercinta di Kulai Johor.. dan hari ke 4 baru pulang ke Segamat.. bagi aku, tiada istilah tak seronok atau tak meriah bila beraya di kampung suami.. bagi aku sama je, raya kampung aku ke kampung suami ke, tetap meriah dan aku sangat2 happy bila di kampung suami.. tak pernah bergaduh tentang giliran beraya di mana dulu sebab kami dah berpakat dari awal perkahwinan lagi.. dah masuk 10 tahun pun raya tahun ni.. syukur aku mempunyai adik beradik ipar yang sangat2 memahami dan anak2 saudara suami yang cukup sporting.. 

Dan dah tentulah bila beraya di kampung sendiri pun aku suka, sebab tentunya mak aku akan masak sedap2 kan.. disajikan lauk kemestian/kegemaran kami adik beradik adalah nasi minyak or tomato beserta ayam masak merah dan acar jelatah.. tu je boleh makan 3-4 pinggan. hahahaha.. anak2 saudara belah ku tak ramai, hanya ada 3 orang sahaja dan termasuk anak2 aku ada 5 orang je.. mmg riuh rendah la kan, macam ada 13 orang cucu plak mak aku tu.. Aku ada seorang kakak yang pandai "buat duit" @ bisnes kuih raya la.... dia mewarisi kepakaran mak aku buat kuih tart..  aku je yang "keras tangan".. satu hapah pun tak tau.. hehehehe.. taunya mengabiskan boreh jek

Dijemput kawan2 yang ingin beraya datang ke rumah.. meh la datang, aku dah siapkan duit raya tau.. eksklusif lagi tahun ni dapat sampul raya dari farhan & emily..


Tahun ni dapat rezeki lebih dari boss.. semoga beliau murah rezeki.. ingatkan dia bagi kat anak2 je, rupanya kat aku pun dibaginya.. alhamdulillah.. mekasih daun keladi bos, tahun depan bagilah lagi.. kiranya ni sampul pertama yang diterimalah.


Tahun ni aku dah SIAPkan beberapa jenis kuih raya untuk mak dan mak mertua.. ceh!! SIAPkan kononnnn.. bukan siap tu maknanya buat sendiri.. siap membeli ajer... hahahaha kiranya kuih tunjuklah..  tahun ni aku beli 12 bekas kuih raya, bermakna setiap rumah akan dapat 4 bekas kuih raya.. (termasuk rumah aku)..  nanti adik beradik lain tentu sumbang jugak kat mak kan. so kompemlah banyak kuih kat rumah mak dan mak mertua nanti.. pastu aku beli 2 bekas tupperware purple berisi kek coklat dan kek buah.. jadilah khennn .. buah tangan untuk balik kampung nanti.... takkan la balik kampung lenggang2 kangkung..



Persiapan raya yang lain ala kadar je.. tp this year aku belikan emily lebih baju kurung dari biasa.. selalu aku tempah sepasang je baju kurung emily untuk pakai dipagi raya.. tp this year over sikit, beli sampai 5 pasang kot! (ala kadar la sangattt) hahaha .. this year emily dah sekolah kan.. so aku beli siap2 untuk dia pakai masa jamuan hari raya di sekolah agama dan sekolah kebangsaan. beli jenis kain cotton jek. senang tak panas... tpkan cam biasalah mak dia ni kan tangan kreatip sikit.. dari baju tu kosong, ditampalnya manik sampai jadilah gini

cantik takkk..

pastu beli gak sepit dan cekak rambut raya kat Emily.. dari Qaisara Headband .. kalau nak tempah, carilah di FB yerk.. tapi bila dah sampai parcel kat opis... la baru pasan, apasal banyak nau kaler pink ni aku tempah. hahaha sengal betul



Oklah inshaallah jika panjang umur, kita akan bertemu lagi selepas pulang berhari raya.. blog akan dihapdet kemudian hari ok.. tunggu citer raya tahun ni pula!.. jumpa lagi semua dengan pesanan berhati2 pulang ke kampung halaman... dan jangan main mercun banyak2 tau.. dan juga jangan minum air manis @ "air potong kaki" banyak2 masa raya.. nanti kene "sweet urine" pulak..

8 comments:

Daddy Ziyyad said...

kampung awak di Segamat? Kampung sebelah mak saya pun di Segamat..di Jalan Pemuda..:)

Selamat Hari Raya ya..
Saya pun nak pohon maaf andai ada tersalah tersilap

lieyalatif said...

kak cantiknye angpow tuuu!! nak jugakkkkk....heheeheh....lieya pun persiapan sederhana...yg penting keperluan anak2 didahulukan....

**selamat hari raye aidilfitri kak...mohon ampun maaf zahir dan batin...moga2 kite mendapat keberkatan di syawal yg mulia .....

hati2 pulang ke kg yeak...

Zana Nordin said...

selamat hari raya kak

meriah lerrr.....
in shaa allah kita jumpa yerk kak...
tak sempat akak datang rumah..mana tahu leh terjah rumah mak mertua akak lagi..he he he

zana pun order cekak and clip ngan QH....tp order plain jer.....

Emy Omar said...

Selamat Hari Raya kak..Maaf zahir batin ye kak andai ada salah silap.Semoga selamat sampai ke kampung halaman ye

mila abdullah said...

Salam puan mimi, selamat hari raya untuk puan sekeluarga.

~aSHa~ said...

selamat hari raya kak mimi sekeluarga...berhati2 di jalan raya yer

Hirda Ibrahim said...

Selamat hari raya poms....
Maaf zahir batin. Sepanjang kita berkwn... Ada terasa ati ke apa.

Srlamat pulang beraya.... Xoxo

Aida78 said...

comeynya sampul raya ni...selamat hari raya mimi sekeluarga....maaf zahir dan batin