Friday, October 11, 2013

Nasi Goreng Sardin

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Haritu aku letak gambar nasi goreng sardin kat Instagram dengan FB, eh ramai lak nanyakan resepinya.. so harini aku dengan baik hati aku nak share resepi nasi goreng sardin. heehe macam hebat sangat la kan.. padahal, sardin jek pun.. 

Ok meh tengok dan salin resepi sambil telan ailio...

Bahan2nya adalah ....

3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1-2 biji lada merah (kalau nak pedas tukar beberapa biji cili api)
Sedikit belacan
Ikan bilis - agak2 la
1 ekor sardin - sukatilah nak pakai cap apa2 pun.. kalau besar 1 ekor cukup, kalau ikan sardin kecik 2 ekor lah memadai
1 biji telur
Kicap sikit - kalau suka

Caranya

1. Blender bawang merah, bawang putih, lada merah, belacan dan ikan bilis.. kalau rajin dan nak lagi sedap, korang tumbuklah..., kalau aku blender jek.. kekdah orang malas..(jangan lupa lenyek sardin, buang tulang)

2. Tumis bahan sampai naik bau. pastu masukkan sardin yang telah dilenyekkan2... pastu pecah telur... agak2 dah garing sikit, buh la nasi putih.. 

3. Kacau hingga sebati.. masukkan garam dan pak aji macam biasa... kalau suka letak la kicap, kalau tak suka tak yah... eh aku tak masukkan ayam, udang segala, sebab dah ada sardin.. kang kalau masukkan macam2 takut rasa jadi pelik lak kan..

Tadaaaa dah siap!




3 comments:

Ibu Amirul said...

boleh cuba lepas ni

attyfir said...

feveret ni ,nasi goreng sardine..
lapaq peyut nie .

Hani Fadhlina Abdul Rahman said...

Makanan ... Makanan ... Sedapnyer ...