Monday, June 30, 2014

Perjalanan Umrahku di Bulan Ramadhan - Selamat Berpuasa semua..

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Kejap je dah masuk 2 hari berpuasa kan... Aku ingin mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa kepada semua rakan2 dan reader.. Alhamdulillah harini aku dan suami akan terbang ke Tanah Suci untuk mengerjakan ibadah umrah sekali lagi.. cumanya beza kalini kami memilih untuk umrah di bulan Ramadhan.. nak rasa suasana berpuasa di sana... Insyallah kami akan balik ke sini pada 11 Julai 2014.. anak2 aku tinggalkan mereka kat kampung.. semoga anak2 aku dilindungNYA..

Plan nak mengerjakan umrah sebenarnya dr awal tahun haritu.. memula plan nak pergi hujung tahun ni, tp suami aku cakap, dia niat nak pergi umrah lepas abis study master dia.. perkara yang baik tak elok la ditangguh2kan.. setelah beberapa kali kami berbincang, kami amik keputusan nak pergi sebelum raya ni.. sebab cuti sekolah hujung tahun ni nak kasi peluang bawak anak2 pulak berjalan2.. bila tengok kalendar, dia abis final paper pd 15 Jun 2014 ..  so tarikh pemergian yg sesuai jatuh pd bulan ramadhan.. bulan April haritu kami mendaftar dan bulan Mei kami selesaikan urusan dokumen apa2 yg patut. alhamdulillah semua berjalan lancar.. terutama sekali visa... 

Korang ingat tak Entry NI? maybe korang tak perasan apa2 kan.. sebab tajuk entry aku letak, ada perbezaan tak. heheheheh saje tunjuk gambar pasport untuk visa masa tahun 2012.. pastu aku amik sekali lagi tahun ni.. gambar ni untuk urusan Visa aku thn ni.. Alhamdullillah, sebenarnya aku dan suami dah hampir putus asa sebenarnya.. sebabnya ramai yang tak lepas visa, sebab bulan ramadhan mmg ramai umat islam dari seluruh negara akan ke Tanah Suci. dan juga sebab penyakit MERS tu, ramai yang tak lepas visa ni .. tp alhamdulillah 2 minggu sebelum bertolak, Visa kami lepas.. Kalini kami memilih Utas Travel & Tours sebagai agent..  kami memilih Utas Travel kerana jarak hotelnya yang hampir dengan Masjidil Haram.. sebab kita pun tau, bila bulan puasa, tentu kita akan letih sedikit.. dengan aku ada masalah kaki dan suami ada masalah tulang belakang.. jadi kami harus memilih untuk keselesaan kami juga.. (memang orang kata kalau jarak jauh lg banyak pahala, tp kesihatan tetap kene utamakan) ... sebelum pergi, banyak kali aku google mengenai umrah di bulan ramadhan.. nampaknya mmg seronok sgt berpuasa di sana.. ada juga yang pergi umrah DIY.. lebih murah dan jimat.. tapi aku lebih suka pergi dengan travel..senang tak yah pikir apa2, semua diuruskan... tinggal bawak badan je.. tak kisah la bayar lebih sikit janji tak pening kepala nak uruskan macam2. hehehe.. pilihan masing2 lah kan.. tak de paksaan..

Kalini kami ambil extra suntikan iaitu suntikan influenza.. Suntikan ni digalakkan untuk sapa2 yang nak ke luara negara.. Doakan2 kami selamat semuanya dan dipermudahkan urusan ibadah umrah kami ye.. 


Entry Autopublished

7 comments:

NM03 said...

selamat mengerjakan ibadah umrah dan selamat berpuasa

seronoknye berpuasa di rumah Allah. moga ada rezeki kami utk ke sana jugak nnt. in shaa Allah

Raihan said...

Selamat mengerjakan Ibadah umrah dan puasa...semoga Allah permudahkan segala urusan..

Zai Zamree said...

selamat mengerjakan ibadah umrah & bpuasa

ahhh...rindu plak nk ke sana lg

*∽ IZAN ∽* said...

Salam Ramadhan Mimi!
Ya Allah seronoknya dapat jadi tetamu ke tanah suci Makkah buat kali ke-2. Doakan kami juga sampai di sana satu hari nanti aminn..

moga segala urusan berjalan lancar yek. Selamat menunaikan Umrahhh

attyfir said...

ya allah seronok nya mimi.
kty doakan semoga mimi dan suami dipermudahkan urusan di sana, diberikan kesihatan yg baik utk menjalani ibadah umrah. amen.
doakan kami semua smpi sana ye.

Sakinah said...

selamat mengerjakan umrah

Diana Ishak said...

bestnya pegi bulan Ramadhan