Thursday, November 25, 2010

❤Kenapa aku ada maid? ❤

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Banyak benda aku nak update, tp mood kurang..  biasalah kan.. ni pun tak tau nak update citer apa sebenarnya.. tp aku sebenarnya nak cakap berkenaan sesuatu yang kurang enak aku dengar.. iaitu ada yang mempersoalkan kenapa aku ada maid....

Salah ke aku ada maid? orang sakit hati ke aku ada maid? ada ke orang yang ada  maid ni untuk orang yang kaya2 sahaja? or orang yang biasa2 macam aku ni tak boleh ada maid??? bagi aku semua orang boleh guna maid sekarang ni sebab tu adalah keperluan, bukan kehendak.. tu bagi pendapat aku la, pendapat korang sila nyatakan di ruangan komen kat bawah ni... terima kasih...

Bukan soal mampu atau tak untuk amik maid.. cuba korang bayangkan kalau korang letak anak kat taska sama jer bayarannya.. untuk 2 orang lebih kurang RM450 gitu kan? so kalau korang tambah RM50, dah tentu maid boleh jaga anak korang di rumah, boleh tolong uruskan kerja rumah.. korang jugak balik kerja tak yah penat2 nak kemas rumah, nak basuh baju, nak gosok baju bertimbun2, nak mop lantai hari2, nak masak (tp kalau nak masak sendiri tu terpulang la kan).. balik kerja semua dah settle, tak penat, badan leh rehat, boleh main2 dengan anak2...... tak yah lagi nak nyalak2 kat blog laki tak nak tolong jaga anak la, tak nak tolong kemas rumah la .. betul tak??

Ok berbalik pada tajuk, kenapa aku perlu kan maid sedangkan anak aku dah besar...

1.  Farhan dah nak naik darjah 1 tahun depan.. disebabkan kami duduk apartment, kami tak confident kalau farhan turun bas dan jalan sendiri dari guard house ke lif untuk naik rumah.. Untuk itu kami suami isteri sepakat beli rumah teres, supaya bas/van sekolah boleh hantar depan rumah.. bila balik rumah maid boleh tolong uruskan makan minum, mandi tukar baju dan tunggu van untuk ke sekolah agama pulak.. kalau tak de maid cemana? nak hantar transit mmg boleh, tp bagi aku cukup la anak aku duduk kat transit dah 6 tahun.. biarlah dia dah sekolah ni, dia rehat kat rumah.. aku tengok lagi jika hantar anak ke transit bila anak dah besar, semua kena urus diri sendiri... kena mandi, pakai baju, makan sendiri, cikgu2 nengok ajer ..  lgpun aku tengok anak2 yang dihantar ke transit, pagi2 lagi mak pak kena hantar baju dan beg skolah anak untuk sekolah agama petang .. 

2. Bila dah pindah rumah nanti, tentu banyak lagi tugas2 rumah nak buat.. sebelum ni dah biasa duduk rumah kecik tak banyak kerja sangat, tp bila nak pindah nanti, dah ler rumah 3 tingkat, so banyak benda nak buat.. jadi tu la peranan maid.. boleh membantu kerja2 rumah, mop setiap tingkat.. kemas bilik, dan macam2 lagi.. kalau nak harap aku buat hujung minggu ajer la..

3. Selepas pindah, rumah aku jauh dari pejabat.. aku kena keluar pagi2 subuh untuk mengelakkan jalan jem..  dan dah tentu aku balik lambat hari2 kan.. dengan jalan yang jemnyer lagi, so bila ada maid, dia boleh tunggu kat rumah bila bas/van sekolah anak sampai.. kalau pagi2 boleh gak dia sediakan sarapan untuk farhan dan emily sebelum gi sekolah dan kalau petang pulak tak yah aku terfikir2 lagi nak gi taska nak jemput anak.. kena bayar OT kat taska lagi..

4. aku rancang nak mengandung lagi.. kalau diizinkan-NYA, kalau ada rezeki mana la tau, aku teringin nak bersalin lagi tahun depan.. jadi kalau ada maid, dia boleh uruskan anak2 aku ke sekolah, makan minum dorang masa aku dalam pantang, boleh jugak tolong aku dalam pantang.. yer tak?? sapa yang senang, aku jugak.. takkan nak harapkan mak semua2 tu.. mak pun kalau duduk dengan kita, paling2 1-2 minggu jek, pastu nak balik rumah sendiri.. jadi kalau ada maid, dia boleh tengok2 kan rumah, kemas rumah segala mak nenek kerja la boleh buat..

Cuma ada kekurangan jugak bila ada maid ni... contohnya bab perangai maid ni macam2 la kan. ada yang maid baik ada yang maid tak baik, maid lari la, maid curi la.. so tu mmg ikut nasib korang la dapat maid cemana, pastu korang kena la sediakan lauk basah tu lebih sikit, sebab kita pun support gak makan minum dia kan.. ok tu jer la aku rasa buat masa ni.. kalau ada sapa2 nak tambah sila kan la yer.. mana tau ada yang tak setuju dengan sebab musabab aku ni..

harini aku cuti... dah 2-3 harini aku tak sempat blogwalking ... sibuk aku ke spital jaga suami aku.. nanti aku cerita hal tu kemudian ok.. jap lagi aku nak gi spital pusrawi lak..

19 comments:

~aSHa~ said...

a'ah ada kebaikan nya ada maid ni..boleh uruskan rumah kita skit...sekurang2nya kita tak penat nak layan suami plak...

btw kat putrajaya..kerani2 biasa pun ada maid...sbb mereka fikir, anak dah 2-3...lepas tu dah sekolah..balik sekolah nak anta situ sini..baik ada maid...ramainye org yg biasa2 ada maid..bukan org kaya2 je....salah pahaman tu...

org kaya2 pun kadang2 takde maid...sbbnya mereka takut mende lain plak yg maid ni boleh buat....

Softtouch [Hanim] said...

yelah maid ni mmg myenangkan kita...betul lebih krg je ngan anta taska..terpulanglah pd individu nk guna maid ke tak kan..ala yg org bising2 tu akak abaikan jer..kita punya idupkan, sendiri sukalah kan...buat tak tau je kak..

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

hais...benda2 mcm nie pun ada gark ker yang nak mengata kat belakang2 kak.....kalau rasa nak ambil maid or tak tu..terpulang ler pada diri sendiri kan.....tak yah nak sibuk2 hal orang.....

betul sumer point yang ko cakap tu kak....bila anak dah bertambah....tempat kerja jauh dari rumah...sumer2 tu kena fikirkan..nak buat sendiri bukan tak boleh...boleh...tp mmg penat ler...and sure tak terurus punya...at least bila ada maid nie....sikit sebanyak membantu kita....kerja rumah kalau tak di buat hari2...makan bertimbun ler jawabnyer....bila dah bertimbun, nak siapkan bukan ambil masa yg cepat....bila ada maid nie....at least...tiap2 hari kerja rumah tu siap..dari membasuh, melipat, mop lantai, masak and so on.....byk kelebihannya

kadang2 pemikiran org kita nie sempat sangat lah kak....ingat org kaya jer ker boleh ambil maid...org biasa2 mcm kita nie tak boleh....as long as kita mampu nak bayar maid tu...apa salahnya kita ambil kan...kos hantar anak ke nursery pun dah makin naik sekarang nie..baik ler labur utk maid....complete jaga anak, jaga rumah sumer...

Syasmeen said...

betul apa yg mimi ckp tuh meen setuju sgt2...kalu anak 2 ke atas nih mmg memerlukan maid

betul kalo dah letak anak kat taska sama jer bayarannya..utk 2 org saje dah lbh kurang RM450 tu lom tambah lg kalu yg lmbt amik ker...skrg pun byr bulan2 maid dah starting 450-500 so apa salahnya tambah RM50 jer dah ada maid & tentu dia boleh jaga anak di umah,leh tolong uruskan kerja rumah..kita blk pun x de lah penat sgt nak memikirkan keadaan umah tuh maksudnya semua keje dia dah buat...jd ms kita byk luang kan pd anak2...

cuma biasa lah maid nih kalu duk lama2 pun x leh gak...kdg2 diaorg nih leh tahan smpi 2 thn mengikut kontrak lps tuh mula lah wat perangai tp x semua mcm tu mana yg bernasib baik dpt maid yg ok alhamdulilah....

alah x semestinya org kaya je ada maid...kita yg mana berkemampuan nih pun leh gak ada maid...utk permulaan je lah kena byr byk ckit...

emy/mamasuri said...

skrang anak sy baru sorang..
ingat nak tambah tahun dpn gak..
ada rezeki nak gak ambik maid..
senang..leh tlg..
sy sokong komen asha atas tu..
sekurang2nya tak penat nak melayan suami tu...
skrang penat bt keje umah...

aiDieNa said...

Hmmm.. memang bagus pon ada maid K. Mimi.. saya nie antar anak 3 org kat taska dah terbang RM750 bulan².. itu untuk daycare jer.. utk tadika.. belajar² sumer belom mula lagi.. pernah jugak terniat nak amik maid.. tapi mcm tak der privacy lar pulak kan.. igt nak cari yg datang balik office hour.. proses nak amik maid tu makan masa baper lama.. dan satu lagi.. hal maid² yg macam²... risau kan.. sebab anak² kecik lagie.. tapi sebenarnya.. risiko tu di mana² jer.. antar taska pon sama.. anak² kita bergaul ngan anak² org.. anak saya kena cucuk mata semalam kat taska.. huhuhu... sedeh tau.. baru dapat tau pagi tadi biler mata dia takleh bukak... semalam tak perasan sebab nampak biasa jer.. tu lar... apa² pilihan pon ada risikonya... liabiliti kena jangka..

Sue said...

sy setuju..maid skarang ni adalah keperluan. mcm saya, 2 org anak antar kt babysitter 500 sebulan. now tgh peknen. kalau 3org konfem 800 (pastu bsitter tamau diskaun kalo anak masuk tadika pun-transit-) rugii..balik diri sendiri gak penat. skang ni baru ada maid, anak pun happy dok rumah.. sy balik pun kurang penat sbb rumah da kemas semua. kain baju da basuh, siap iron, siap simpan dlm almari. sy cuma masak je sbb tak selera la nk suh org lain masak. heheh.. pagi2 sy bangun masak utk breakfast n lauk tghari.

btw just nk citer..ade kes dengki di kalangan opismate. kwn sy terkena. bole pulak dia kata kwn sy amik maid sbb tak reti masak. bengong. mcm la maid tu masak sedap sgt. eehehehhe.. mentall la org2 camni,

umilia said...

btul tu..maid ni ade baik buruk nye gak..tepulang pd diri masing2..skang ni maid bkn utk org kaya je..tu zaman dlu2 leh la..mcm maktiri org dlu ade maid yg mmg bagus n superb..dr pg sblm subuh - mlm org da tdo dia tak bnti wat keje..ade je keje dia nak wat..pstu pndai lak menjahit..tu kira bonuslakan..so tepulang pd sp nak gune maid / tak..

Mimi said...

aku setuju dgn statement ko; maid adalah satu keperluan especially utk org yg ada 2 org anak dan lebih, aku anak sorang je pun ada maid sbb senang bole tolong mak aku buat kerja rumah..so far maid aku, xde la perfect but oklah...syukurlah at least dia nak kerja.

wah..ko pun plan nk preknen nx year, sama..ngehehe

Sham Ummi Echa said...

ehhh sebok je org2 yg x brkenaan ni kan. sukati ko la nk ada maid ke xde. bkn suh dorang byr pon. susah senang bkn mintak tolong ngan dorang pon. jgn layan je poms.

haku ni kalo mampu nk byr caj maid tu, haku pon tingin nk ada maid tau. leh rilek kann... ini penat tau hari2. wpon x masak, still penat wat keje umah, melayan anak lg, laki lagi.

Nur a.k.a admansyah said...

Mimi, ko pedulik org nk kata apa. Bknnyer hang pakai duit depa utk byr maid, kannn? kaya ke.. miskin ke.. bkn ukuran. Yg ptg Mimi juga yg senang.

psstt: aper? nak peknen? alhamdulillah... bertambh lagi rezeki nanti yea!

Emy Omar said...

Kak..saya rasa zaman sekarang ni ada maid ni satu keperluan..betul la macam akak cakap kos hantar anak ke nursery sikit lebih kurang dengan ada maid..kdg orang ni tak berapa nak faham kenapa seseorang tu perlu ada maid,pandai ngata je diaorang ni..mcm saya ni memg kadang2 rasa nak ada maid tapi mujur la saya mengajar kerja half day petang dah ada rumah boleh uruskan rumah.mcm orang yg bekerja ofc hour memang perlu rasanya..tapi saya 2 minggu sekali memang upah orang datang rumah sapu sawang & lap tingkap kak..itu pendapat saya la..

ratna said...

faham...faham..

qaseehatiku said...

salam:)
sy pn ambik maid psl x smpi hati ngantar anak2 ke taska..prna gak ngantar ke taska 2-3mons tym maid x dpt ganti..anak2 penat..mkn x brapa trurus..nmpk kurus..selalu kena selesema/batuk..psl jangkit dgn bdk2 len..tp x d nafikan mmg ada taska yg bagus..cuma kos nya lebi mahal..n lebi berbaloi2 klu sy mmpunyai maid d rmh..anak2 selesa d rmh sndiri..mkn d urus dgn teliti..rmh pn kemas..sy blk keja relex ckit tgl nak masak2 aja..bila ada maid yg buat keja rmh yg len..kita ada tumpuan masa brsama anak2 n asben..klu da penat cik asben pn x trlayan..kweng3x
lg pn klu ada maid d rmh..bla2 masa ada urusan penting d luar rmh..tak pyh la kita berangkut dgn anak2..mcm nak ke pasar or beli brg2 dapur..
tp semua tu ikut individual pnya keselesaan n kemahuan..tp perangai maid2 tu jgk mmg teda d nafikan..ada mcm2 jenis..n itu pn ikut nasib kita jgk la..kdg dpt yg hokay..kdg dpt yg x hokay..x kira la apa bangsa semua nya manusia yg sama..ada kelebihan n kekurangan..

☆ lieya latif ☆ said...

aduh kak, sape lak yg mulut mcm puake nak mempertikaikan ko ade maid nie...satu jek la jawab kak, ade ke pakai duit org kalo ko pakai maid pun....kecoh kan kak...

alah kak, biar laaa...yg penting kite mampu n kerja kite pun ringan...mcm org ni pun tak pakai maid pun tapi upah weekend helper....kite ni berkerja, penat nak buat semua......

takpe kak, yg penting kite hepi n bahagia...take care kak!~

*∽ IZAN ∽* said...

salam Mimi..

memang ada pro & cons ada bibik. Pro nyer ialah jimat tenaga tuan rumahh.. rumah kemas 24 jamm.. sepah jap lagi kemas balikk hu hu.

Izan dulu amek maid gara-gara selalu balik lambat.. letih aaaa nak mintak maap ngan baby sitter hari-hari kalau lambat ambik.. lagi satu kalau kena kerja sabtu ahad sian lak kat en hubby kalau kena jaga budak2 sorang..last-last cari maid.

Amek maid plak ada risiko2 tersendiri. kalau yg ok alhamdulilllahh.. kalau yg tak berapa OK pandai2 le nak control camner huhu..

yg pasti amek maid lansung tak menunjukkan tahap kekayaan seseorang. ramai lagi berkemampuan tapi tak ambik maid sebab 'tak percaya' pada orang asingg.. hu huhu. Wallahualammm

Cik Nurul Pinky said...

salam kak, Ya Allah pasal maid pun orang nak dengki huhuhu..tu baru akak, kalau nurul cakap selama ni dah hampir 15 maid nurul pakai compem mesti lagi teruk nurul kene hentam kan hahaha..

Pedulikan apa orang nak cakap yang penting kita mampu untuk pakai maid..memang betul apa yang akak cakap tu, buat tak tahu je kak..tak perlu jaga hati dan perasaan orang mcm ni..ini pandangan nurul lah kak yer..

Ciklinn said...

linn setuju kak.... letak anak kat nerseri pun mahal..pehtu balik rumah penat lagi.... kalu ada maid.. anak2 ada kat rumah.. balik pun rumah dah kemas kan...

tapi itulah kena pantau selalu maid ni... ken aspot check selalu.... MIL linn sejak kena kapoww dgn bibik sblm ni.. skrg sebulan sekali mmg spot cek bibik yg baru ni...

nieda said...

betul tu akak, bila anak dah lebih dari sorang mmg patut ambik maid kalau isteri tu bekerja. anak2 akak pun dah besar at least kalau maid buat perangai dorang boleh ngadu dgn akak. so xde lah risau sgt dgn kes dera2 ni