Wednesday, June 19, 2013

Trip to Hong Kong - Last Day (Bye Bye Hong Kong)

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Pagi ni dah nak balik dah.. bag aku dah packing dari malam lagi.. pagi ni tak breakfast dalam bilik. sebab pagi ni kami nak breakfast di Enchanted Garden di Hotel lagi satu.. so kene naik shuttle bas .. oh ye, aku check out awal sebab lepas kami breakfast, kami nak terus ke Citygate Outlet.. tapi bag kami tinggalkan kat Storage Luggage macam hari pertama kami tinggalkan bag..

Breakfast ni tak include dalam pakej hotel ye.. kene beli asing.. tp korang kene book melalui telefon.. kene call sendiri +852 3510-6000 untuk reservation.. harganya untuk breakfast ni korang boleh semak di SINI.. ada orang tanya, berbaloi ke bayar mahal2 tapi tak leh makan banyak2 .. bagi aku tepuk dada tanya la poket. hehehe kalau rasa tak baloi, jangan pergi, tp kalau NAK rasa pengalaman kat sini yang MAYBE seumur hidup sekali, pejam mata ajer lah .. bukan nak pergi tetiap tahun pun..

Kami breakfast di sini.. tempatnya classic dan sangat2 cantik

untuk breakfast kt sini, kene call untuk buat reservation.. tak leh main terjah je. sebab tempat sangat2 limited..

ni pun sebab ramai kami kene duduk dalam.. tp tak pe boleh cuci mata tengok garden dia yang sangat cantik

yeh ni la sebab kenapa kami nak breakfast di Enchanted Breakfast ni.. ada karekter disney kat sini

sambung makan lagi

lepas makan, jom ikut kami ke taman dia plak.. posing2 lagi

tangan buat love. tp macam tak nampak la pulak

feeling2 kat negeri omputih.. aku teringin gak pi tempat2 omputih pastu guling2 kat taman. hahaha

salah satu gambar aku suka..

ni pun sama.. rasa macam baru tawenn jek. hehe

hek eleh sibuk jek lah orang2 kat belakang nun.. spoil gambo aku

Dah siap posing2, kami pun naik shuttle untuk ke station Disneyland.. nak pergi Citygate Outlet plak.. ok semalam aku ada citer pasal octopus card ni kan.. ok octopus card ni boleh dibeli di Airport.. boleh juga di beli di mana2 MTR yang ada di setiap station.. boleh digunakan untuk naik MTR, Light Rail, Trams, Peak Trams, Star Ferry, Buses, minibuses, convenience stores macam 7-11, Circle K, supermarkets, fast food outlets, or public telephone booths..  cara2 nak guna kad n, kene touch ala2 Touch N Go. terus duit tu deduct ... Tapi Mak Banang ni ala2 bengong sikit, perasan macam naik LRT kat mesia, aku dok jolok2 kad tu apasal tak masuk.. hahahah rupanya, mmg kene touch ajer.. kui kui kui.. masa pagi ni, aku tak perasan duit dalam kad Emily dan Farhan dah kurang, tp aku touch gak.. so duit dalam kad tu automatik dah minus la kan.. tp nanti masa korang top up duit dalam kad, dia akan deduct terus automatik.. so tak yah risau2.. harga Octopus Card ni :-
  • Adult: Deposit $50 + Stored Value $100 = Price HK$150 = RM 60.00
  • Child: Deposit $50 + Stored Value $20 = Price HK$70  = RM 28.00
  • Senior: Deposit $50 + Stored Value $20 = Price HK$70 = RM 28.00
Yang deposit HKD 50 tu derang akan pulang balik bila korang dah tak mo guna card tu (return card). tp dia akan deduct sikit dalam HKD 7 (kot) dalam setiap deposit... mcm kami 4 orang so dapat la dalam lebih kurang HKD 172... duit tu aku buat tambang teksi ke Airport.. dah jimat belanja. hehehe .. tambang teksi ke Hong Kong International Airport adalah lebih kurang HKD 140 = RM 56.00 (bergantung la teksi tu bawak laju ke lambat).. ikut meter juga..

sebelum masuk ke Station Disneyland, kami sempat snap pic kat depan ni..

dalam MTR

geram je tengok mickey di mana2

kalau kebas, pastu letak kat rumah, buat gantung tuala tangan pun cantik gakkan.. hahahaha

sempat aku snap gambar train sebelah .. cun je telinga mickey dalam mickey

Ok nak ke Citygate Outlet, korang kene naik MTR dari Station Disneyland ke Sunny Bay.. yg tulah korang naik train mickey tu..

pastu dari Sunny Bay korang tukar MTR untuk ke Tung Chung plak... ni adalah Station terakhir..

Exit C yekk

nampak tak anak aku sibuk membetulkan tripod

sana sini sale.. aku rasa time ni summer sale

jeng jeng jeng

tak tahan godaan bila tengok ada additional off

tu harga dalam HKD tau..

amacam.. rambang tak mata

mmg cun2 belaka

alamak...

terbeli .. hahaha

bag kecik isinya pun kecik ler

penat tunggu papa, kita rehat dulu

Lepas dah shopping dalam Citygate kami bergegas balik ke Hotel.. dan terus naik teksi untuk ke Hong Kong International Airport.. harga teksi aku ada nyatakan kat atas..

lepas dah cop kat kastam semua, kami terus naik train yang disediakan, pastu kene tukar plak naik shuttle bus sebab pintu kami di 509.. betapa besarnya Airport Hong Kong ni. macam2 kami kene naik turun naik turun ..

pre book meal.. senang dah beli awal2.. terus dapat makanan dengan cepat.. kami duduk depan (belakang hot seat) heheheh

jemput makan
Alhamdulillah akhirnya hajat aku dan suami bawak anak2 ke Disnyeland tercapai.. walaupun tak pergi semua tempat (Madame Tussaud, Avenue Of Star dan lain2) tp kami berpuashati.. Alhamdulillah segala yang aku rancang, aku prepare dari bulan 11 tahun lepas, aku buat itinerary, aku booked flight sendiri, booked hotel sendiri, beli tiket theme park, study MTR dan sebagainya aku buat sendiri sorang2 (tp atas bantuan dan nasihat Hirda dan Lieya (thanks my dear friends) .. aku mmg tak harapkan asben sebab aku tau dia sibuk dengan study master dia, biar dia concentrate dengan study dia ajer, aku tak mo pening2kan kepala dia .. biar aku buat sendiri sebab aku suka benda2 macam ni.. rasa puas dapat pergi dan balik dengan selamat dan berjaya mengikut apa yang dirancang.. yang penting semuanya selamat dari apa2 yang tak diingini dan semuanya guna titik peluh sendiri yer..

Kami bertolak dari HKIA jam 6.15 petang dan selamat tiba di LCCT jam 10.30 malam. Parking kami untuk 4 hari 3 malam adalah RM 149.50..

Read :-
Sneak Peek Disney's Characters
Trip to Hong Kong - Here We Come
Trip to Hong Kong - Disneyland Day 2 (Part 1)
Trip to Hong Kong - Disneyland Day 2 (Part 2)

TAMAT citer2 holiday..

tapi pasni citer pasal cost la plak ye

NinaAz said...

Bestnyaaaa. Disneyland. Byk tmpt2 y menarik!♥

Chekgu Azrine said...

Finally..dapat jgk merasa ye sis..alhamdulillah..tumpang gembira utk sis sefamily..tc sis

Hirda Ibrahim said...

Yeahhhh... Syabas betey. Penat lelah terbalas. Puas hati semua smooth je kan?

Masliza said...

Alhamdulillah.... bestnyerrr... tumpang seronok tengok gambar2 cantik2

attyfir said...

kty pun puas ati dpt baca entry mimi sampai abis..telur tu nmpk sedap ler ..kecur liur nie.

Rasp said...

tahniah sis dpt arrange sendiri holiday ni dgn jayanya...

bila i baca pun i leh terasa hepi cam i ada kat sana...
wahhh gitu kannnn...

and thanx sbb share info2 kat sini....

mana tau satu hari ada rezki i ke sana leh refer kat blog u...

ZarinAziz said...

Tamat sudah..kalau ada rezeki boleh le rujuk dgn kak mimi nanti :)

lieyalatif said...

Seronok sgt kak bace... Lieya plak sedih sbb terase mcm lieya yg nakntglkan hk....in sha Allah ade rezeki kite pegi lagi kan....lg pun kite dah kategori mahir dah so sure xde mslh kalo pergi lagi....

Ade rezeki kite gi lagi...tgu land ngan game bertambah2 dlm tuuu hehehheh....

Bagus akak...semua prepare sendiri....dan lieya mmg tahu akak seorg yg well prepared ...see! Semua berjln smoothly kan...