Monday, August 23, 2010

Tutorial Autopublished

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

1st nak minta maaf, coz blogspot baru di block di opis, jd aku tak boleh nak komen kat blog korang.. aku dah try bukak blog korang melalui berukben, tp lambatnyer nak loading.. nak komen apatah lagi.. kalau ada pun 1/2 jam baru dapat tengok satu blog.. so harap maklum kalau aku tak sempat nak komen kat blog korang di siang hari .. insyallah waktu malam aku komen, dun wori ok..

Ok petang ni, aku nak buat tutorial lg, tp rasanya ramai dah tahuuuuuuu pasal tutorial ini.. ok ni adalah request dari seorang blogger iaitu Lynn Hamzah.. so entry ni khas buat beliau dan juga pada blogger2 yang masih baru dalam dunia blog ni ok..

LyNn HaMzAh said...



terima kasih cikgu...hehehe...info berguna nie...kak, tolong buat tutorial macam mana nak buat auto published entry plak...lynn memang nak belajar sangat...hr sabtu ahad memang x sempat nak buat entry...jd kalau tahu buat auto published entry memang best arr...

Aku memang setiap hari buat entry autopublished, jarang sangat2 buat entry di opis yer.. (almaklum berukben sangat lembab - sakit hati, so memang tak boleh buat entry di opis, manakala kat opis dah lama blogspot kena block) .. hari2 setiap malam, aku akan pastikan ada entry untuk setiap esok hari dalam  pukul 8 pg dan jugak 2 ptg... kadang2 untuk seminggu aku dah siap buat autopublished siap2... Ok lynn, begini step nyer.. amatlah simple..
 
Lepas dah letak tajuk yang sesuai, dan isi entry yang lengkap, lepas tu Lynn click Post Option
 
 
 
Lepas tu clik Scheduled at dan lynn boleh pilih tarikh dan waktu yang sesuai bila nak di autopublished kan... pastu terus clik PUBLISH POST... lepas dah publish post, dia akan keluar ke Edit Posts, lynn kena pastikan dia ada tulis gini (Your post will be automatically published on 8/23/10 at 2:00 PM.). ok kadang2 ada entry itu dia tulis schedule atau pun draft ok.. kalau dia tulis draft, maknanya lynn kena clik edit balik entry tu, dan clik semula publish post. kalau dianya tulis schedule, maknanya entry akan di autopublished pada hari yang lynn dah set tu.
 
 
Ok sekian entry tutorial pada harini..

3 comments:

Anonymous said...

Tambah ilmu lagi ni..nanti kak mimi buat tutorial untuk kita lak eh..kita dah try gi blog Yong ibu chem tu kak tapi tak boleh gak la..slow learner sungguh saya nie :p

nieda said...

tutorial ni dah tau...yg besarkan gambar akak wat tutorial hari tu belum sempat nk cuba..busy..hik hik

Anaasuria said...

Salam cik puan
terserempak dengan blog cik puan masa melompat blog. Tenkiu for the tutorial. sungguh berguna..