Friday, July 30, 2010

Bubur Jagung kurang kolestrol :P

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

2 hari lepas aku singgah rumah Sham.. dia kan baru balik dari CH.. aku kirim dengan dia jagung.. sebab aku memang suka jagung dari CH.. lain dari jagung biasa kat sini.. tak caya.. cuba tengok jagung kat bawah ni.. bezanya dengan jagung biasa ialah, biji2 jagung tu ada warna putih... kalau jagung biasa tu semua kuning jerk kan.. jagung CH lebih manis dari jagung biasa.. aku pernah beli kat pasar malam sentul, jagung rebus biasa dia jual sebatang RM1.50 tp jagung rebus CH ni dia jual RM3.50... padahal masa aku kirim Sham ni, aku kirim RM10 boleh dapat 9-10 batang.. murah giler kan???

manis betul.. mentah2 pun sedap ratah

ok jagung2 ni separuh aku rebus sebab nak mengokel jer macam tu.. separuh lagi nak buat bubur jagung


untuk bubur jagung of course la kena sagat jagung2 tu kan


jagung yang telah siap di sagat


pastu belah kelapa.. kelapa ni mak aku bagi dari kampung


then parut kelapa tu.. papan parut tu pun mak aku bagi


sesudah tu perah santan


oleh sebab aku tak mau bubur aku terlalu kaya dengan kolesterol,
so aku renihkan dulu jagung tu dgn air kosong, daun pandan tu nak kasi wangi jer


agak2 dah mendidih sikit


Masukkan gula pasir secukup rasa.. aku tak guna gula melaka/kabong sebab aku tak mau bubur ni kaler gelap.. aku suka warna kuning jer..


 gula dah hancur dan bubur pun dah didih betul

pastu baru masukkan santan.. aku guna santan cair jer..


ni la bubur jagung aku.. very lite2 jer kan.. tak mau terlalu berlemak.. nanti kolestrol tinggi..
ni pun dah cukup sedap dah ni.. heheheh


ni jagung yang telah direbus... nyum nyum

14 comments:

ibu amirul said...

citer pasal makan lagi...... ni posting ke3 citer pasal makan yang ain baca pagi.... aduh... laponye

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

ain :- seme kaum ibu rajin masak. ahakss.

☆ lieya latif ☆ said...

betul2...lieya kan kalo tgk jagung, mmg liey aingat akak...sebab tau sangat akak peminat jagung no 1 hhhheheheeheheh....

wah siap ade step lagi...bagus akak....mmg bestkankak bubur jagung nie....rebus camtu pun sodap.....dulu ms lieya preggy mia mmg gile mkn jagung.....

jagung cameron mmg lain dari yg lain kan kak...manisnye semacam....sedap!~

rasp said...

salam sis...lama tak jejak sini kan....

suka laaa tgk jagung tu...
and i suka jagung rebus....

nieda said...

tak tau plak jagung camron sedap.pasni kalau p cameron wajib beli

Aimi said...

mimi, betul cakap awak tu..jagung CH mmg teramat sedap... mkn mentah2 pun manis je... kitorang pun kalau pegi CH wajib borong jagung sana... besar2 lak tu... pastu manis.. diorang panggil jagung mutiara kan??? hmmm... terliur betul tgk bubur jagung awak ni...

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ said...

haah jagung ni sedappppppp eee sy kukus kejap je....dlm 3 min..lepas tu ngap ngap....sedapnyaa terasa2 kt tekak

LyNn HaMzAh said...

bestnyer kak...jagung CH memang manis...Lynn dah pernah rasa dah jagung CH nie...

Sham Ummi Echa said...

mmg sedap kan jagung tu poms.. manis jer.. aku kt CH mmg blasah mkn jagung je.. hehehe

sedap plk tgk ko buat bubur jagung tu.. eh mak aku kata kt blakang pasar selayang ada org jual jagung nih.. xde la mahal sgt kata mak aku

Cik Nurul said...

yerrr nurul penah makan jagung CH ni memang lain dari yang biasa heheheh..makan mentah-mentah gitu pun dah sedap kak hehehe..

Emy Omar said...

wah..bubur jagung,sedapnya..tapi saya tak penah makan lagi bubur jagung kak..jagung rebus penahla

♥Azie♥ said...

SEDAP NYER BUBUR JAGUNG REBUS ITUEW

Hirda Ibrahim said...

nampak rupa pun dh sedap ko.
montel2...

IxoR@ said...

ai like... tapi tak suka yg terlalu manis....

;)