Friday, July 16, 2010

I'm off to Medan, Indonesia

Salam Bismillah
Mama Farhan & Emily

Saat dan tika ini, aku terbang lagi ke Indonesia iaitu Medan bersama2 suami dan anak-anak.. doakan keselamatan kami pergi dan balik.. haritu dah jalan2 dengan BFF ke Bandung, so kalini nak bawak anak2 pulak naik pesawat.. farhan pun dah bising tanya bila nak naik aeroplane.. kalini trip hanya untuk sight seeing jer.. no shopping2 ek, haritu dah puas shopping dah.. so kalini jalan2 sajork (eh boleh percaya ke) ..
 

This is my second trip to Medan.. last time aku pergi masa tahun 2006 preggie kan Emily...masa pergi dulu Farhan baru 1 tahun 3 bulan... maknanya ini pun kali ke dua la farhan pergi ke Medan ni..  Emily pulak 1st time, (dulu dalam perut aku) Insyallah kalau masa mengizinkan, kami akan ke Tasik Danau Toba  dan Pulau Samosir lagi sekali.. tp kalau masa tak mengizinkan, mungkin kami tak ke Tasir Danau Toba...tp insyallah kami akan ke Brastagi dan lain-lain lagi...

Ok meh nak citer sikit ... Danau Toba adalah sebuah danau vulkanik dengan ukuran luas 100km x 30km di Sumatera Utara, Sumatera, Indonesia. Di tengah danau ini terdapat sebuah pulau vulkanik bernama Pulau Samosir. Danau Toba sejak lama menjadi daerah tujuan wisata penting di Sumatera Utara selain Bukit Lawang dan Nias, menarik wisatawan domestik maupun mancanegara. (tak faham??? buat2 paham sudah la :p)




Kat bawah ni ialah Pulau Samosir ..  Pulau Samosir adalah pulau yang berada di tengah-tengah Danau Toba di Sumatera Utara. Suatu pulau dengan ketinggian 1.000 meter di atas permukaan laut
 

Gambar kat bawah yang naik kuda ni kat Brastagi ... Brastagi adalah tujuan wisata utama di Tanah Karo yang terletak di ketinggian sekitar 4.594 kaki dari permukaan laut dan dikelilingi barisan gunung-gunung, memiliki udara yang sejuk dari hamparan perladangan pertaniannya yang indah, luas, hijau. Brastagi merupakan daerah tujuan wisata yang memiliki fasilitas lengkap di Tanah Karo, seperti hotel berbintang, restoran, golf dan lain-lain sampai kepada hotel yang tarifnya relatif dapat terjangkau. Brastagi juga dikenal dengan julukan kota “Markisa & Jeruk Manis”.

Dari kota “Markisa & Jeruk Manis” Brastagi, para pengunjung akan menikmati pemandangan yang indah ke arah pegunungan yang masih aktif, yaitu gunung Sibayak dan gunung Sinabung.Untuk mendaki gunung Sibayak diperlukan waktu lebih kurang 3 jam perjalanan dan kita bisa menikmati pemandangan yang indah di pegunungan tersebut atau perlu waktu 3 sampai 4 jam perjalanan di hutan untuk melihat kekayaan alam di dalamnya baik flora maupun fauna di sekitar hutan tersebut.

Selain buah-buahan, Brastagi juga terkenal sebagai penghasil berbagai jenis sayur-sayuran, buah-buahan dan bunga-bunga. Di kota Brastagi dilaksanakan beberapa peristiwa pariwisata antara lain “Pesta Bunga & Buah” dan festival kebudayaan “Pesta Mejuah-juah” yang diadakan setiap tahun. Tanah Karo juga memiliki tradisi yang telah turun temurun dilakukan yaitu “Kerja Tahun” yang diselenggarakan setiap tahun oleh orang-orang Karo yang tinggal di daerah tersebut ataupun yang sudah merantau datang kembali ke perkampungan yang memiliki hubungan keluarga untuk saling berkunjung dan bersilaturahmi.

info dari SINI



Ok nanti aku akan ceritakan saat2 perjalanan aku kat sana ok.. see you then.. oppsss harini sehingga hari isnin aku tak jejak blog kawan2 yer.. insyallah hari selasa aku ronda2 lagi untuk tinggalkan jejak dan komen di blog2 kalian semua... babai..


Entry Autopublished

9 comments:

☆ lieya latif ☆ said...

selamat jengjalan kak....semoga selamat pergi dan balik....

ish ish geram tgk pic a'am mase kecik2 tu comey giler...heheeheh

nieda said...

selamat melancong..wah jln sakan akak..bestnya.mcm2 tempat dh pergi

Unknown said...

wah bestnya..kali nih p ngan suami & anak2 pulak ek....

..nOj.. said...

slamat pergi dan slamat pulang kak. lain betul muka farhan masa kecik

LyNn HaMzAh said...

selamat pergi dan selamat pulang yer kak...jgn lupa amek gmbr byk2 dan tepek kat blog...hehehe...

attyfir said...

comeynya farhan ..masa kecik
selamat bercuti mimi ..

Jasfyra said...

happy holiday kak mimi..

~asha~ said...

jalan2 elok tau kak..jgn pandang barang2 shoping..ehehehe kalo ada jgn lupa kat kami ye...ehehee lucky draw ke kan..

Hirda Ibrahim said...

selamat pergi & balik cik puannn...

geramnya tgk a'am time kecik, bulat + putih lak tu, rs nk gomol2 je...